Het Nieuwe Instituut Online

Als onderdeel van de samenwerking met Het Nieuwe Instituut produceert Concrete Blossom een serie video-essays en podcasts over taal, beeld en ruimte in de hiphopcultuur. In deze tweede editie gaat Malique Mohamud (Concrete Blossom) in gesprek met Zouhair Hammana over de filosofie van Gucci Mane (‘the sauce’), kennis in onze sociale kringen en de belichaming hiervan in een verwesterde samenleving in het tweede deel van Articulating Sauce.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

In dit programma reageren de gasten op de thema’s uit het eerste video-essay in deze reeks. Samen reflecteren ze op de filosofie van rapper Gucci Mane, die indirect spreekt over het produceren van kennis in de marges van de samenleving. Hij spreekt over ‘the sauce’, een metafoor die hij gebruikt om zijn leven en denkwijze te duiden. Malique Mohamud van Concrete Blossom borduurt hierop verder samen met Zouhair Hammana. 

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

datum
20/05/2021
tijd
19:00 – 20:00
taal
Nederlands
 
toegang

Gratis

Zouhair Hammana

Zouhair Hammana (1990) is een social theorist en socioloog die langs en over de lijnen van verschillende disciplines antikapitalistisch, dekoloniaal en antikoloniaal werk probeert te doen. Hammana is momenteel bezig met een PhD en doceert aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Naast academisch werk probeert Hammana zich ook bezig te houden met activisme en zet hij zich in voor de ontmanteling van onderdrukkende structuren.

Concrete Blossom x Het Nieuwe Instituut

Deze reeks video-essays en podcastafleveringen is een samenwerking tussen Concrete Blossom en Het Nieuwe Instituut en zijn onderdeel van de podcastserie Life at The Niteshop van Concrete Blossom. De podcastuitzendingen worden opgenomen in The Niteshop: kenniscentrum voor urban culture.

Life at The Niteshop

Wie de hiphopcultuur kent, weet dat het een wereld is waarin alles wat los en vast zit wordt geremixt. Beeld, taal en ruimtes veranderen in bouwstenen die gebruikt worden om nieuwe werelden te creëren. Sinds het ontstaan van hiphop in de jaren 70 en 80, is het in de handen van verschillende generaties jongeren omgevormd tot een instrument voor sociaal culturele alchemie. Hiphop staat voor het vermogen om een wereld die niet door of voor hen is ingericht tot verandering te dwingen. Denk aan mode en media en andere domeinen die zouden kunnen volgen. Tijdens Life at The Niteshop wordt onderzocht hoe exponenten van Urban Culture oftewel The Culture vanuit een underdogpositie nieuwe talen en kennis kan produceren die de potentie hebben de samenleving te veranderen.