Het Nieuwe Instituut Online

Neem een kijkje achter de schermen bij het onderzoek van de drie makers die zijn geselecteerd voor de tweede editie van Open Archief: Jessica de Abreu, Michiel Huijben en Femke Dekker. De drie kunstenaars zijn de afgelopen maanden op zoek gegaan naar nieuwe verhalen in digitale collecties. Daaruit ontstaan drie nieuwe mediawerken rond het thema 'activisme en archieven' die vanaf 3 juni 2021 te zien zijn in Het Nieuwe Instituut.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Open Archief is een initiatief van Het Nieuwe Instituut, Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis om het hergebruik van digitaal erfgoed te stimuleren. Gedurende een werkperiode van vijf maanden krijgen de geselecteerde kunstenaars de mogelijkheid om een nieuw autonoom kunstwerk te realiseren op basis van de open archieven van de drie instituten, en kennis te maken met de creatieve, technische en auteursrechtelijke aspecten van hergebruik.

Jessica de Abreu

Jessica de Abreu is antropoloog en curator. Zij studeerde Sociale en Culturele Antropologie en Culture, Organization and Management aan de Vrije Universiteit. Haar werk richt zich op het gebied van de Afrikaanse Diaspora, anti-Zwart racisme en post- /dekoloniale perspectieven. Zij is medeoprichter van The Black Archives, een historisch archief dat zich richt op geschiedenis, cultuur en literatuur van Zwarte mensen in Nederland, en daarbuiten.

Michiel Huijben

Het werk van Michiel Huijben draait om architectuur. Zijn schrijven, performances, video’s en installaties gaan uit van of grijpen in op de gebouwde omgeving. Onuitgesproken narratieven en speculatieve erfenissen worden daarmee opgeroepen en krijgen hierdoor een stem. In 2013 voltooide hij een short-track residentie bij De Ateliers in Amsterdam, gevolgd door een MA in Architectuurgeschiedenis en -theorie aan de Cass, Londen. Daarna richtte hij het uitgeversproject Flat i op. De afgelopen jaren is zijn werk gepresenteerd in Kunstinstituut Melly, De Appel, Extra City, en in de Kunsthalle Basel.

Femke Dekker

Loma Doom, een echte radioveteraan en een baken van verwrongen en betoverende geluiden. Of je nu haar muzikale activiteiten ervaart of die relateert aan haar hedendaagse kunstpraktijk, nieuwsgierigheid is een belangrijk aspect bij Femke Dekker. Als Loma Doom draait haar kenmerkende stijl om elektronisch experimentalisme, zowel voor geest als voor beweging, op zoek naar de uitschieters, eén die lineariteit vermijdt, naar een ruimte waar intuïtie en begrip samenkomen. Parallel aan haar tijd achter de decks, heeft Dekker een veelzijdige praktijk als curator, moderator en docent hedendaagse kunst. Ze maakt deel uit van de redactie van online kunstradio Ja Ja Ja Nee Nee Nee, is gastdocent bij het Sandberg Instituut en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag en cureert culturele programma's van festivals zoals het jaarlijkse Lente Kabinet in Amsterdam en content voor de vermaarde Rijksakademie voor Beeldende Kunsten.

TNL! In the Works

Neem een kijkje achter de schermen en denk en praat mee over onderzoek, tentoonstellingen en programma's die bij Het Nieuwe Instituut in voorbereiding zijn.