Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Sinds de jaren vijftig van de twintigste eeuw duiken in de archieven van Het Nieuwe Instituut tal van toepassingen op zoals zelfklevende plasticfolies en instant belettering, symbolen, figuurtjes en patronen in felgekleurde folies op ontwerptekeningen, pamfletten, teksten en affiches. Tijdens deze aflevering van Dwars door het Archief verkennen experts uit de architectuur, de filmanimatie en de protestcultuur uit de jaren zeventig de mogelijkheden en het gebruik van instant-belettering en plasticfolies in historisch en actueel perspectief. Deze avond komt voort uit het lopende onderzoek Invented from Copy, de architectonische reproductie’, een van de onderzoeksprojecten in het kader van Architectuur Dichterbij.

Gepatenteerd in 1924 voor toepassing in de grafische vormgeving, werd de potentie van het materiaal in de decennia die volgden opgepikt door allerlei kunstvormen, zoals beeldende kunst, film- en animatie, strips en (punk)muziek, in architectuur en vormgeving. Bedrijven als Letraset, Mecanorma en Zip-A-Tone streden met al maar uitdijende assortimenten van lettertypes, patronen, symbolen en kleurige plasticfolies voor een dominante positie op de markt. Gebruikers roemden het bevrijdende karakter van het materiaal: makkelijk verkrijgbaar, eenvoudig toe te passen en de uitstraling drukte de culturele vernieuwing uit waar men naar op zoek was. Tegelijkertijd kun je het bevrijdende karakter van het materiaal ook kritisch benaderen. Want leidde de royale beschikbaarheid van deze instant-producten wellicht tot een nieuwe, genormeerde en dwingende beeld- en ontwerpcultuur?

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Frans Hooykaas

Frans Hooykaas (1939) studeerde na de HTS een aantal jaren aan de Academie van Bouwkunst en werkte van 1961 t/m 1990 bij architectenbureau Van de Broek en Bakema, eerst als tekenaar en later als medewerkend architect, vooral gericht op visualisatie in het ontwerpproces en op publicaties. Ook assisteerde hij vooral prof. Jaap Bakema bij zijn internationale contacten en zijn onderwijswerk, onder andere een viertal jaren als docent-assistent aan de Internationale Sommerakademie für Bildende Kunst in Salzburg. Vanaf 1975 werkte hij tevens als docent en coördinator aan de (nu) Willem de Kooning Academie in Rotterdam, waar hij het gebruik van zelfklevende plasticfolies bij het interieurontwerp introduceerde.

Mette Peters

Mette Peters is filmwetenschapper, gespecialiseerd in animatiefilmgeschiedenis en conservering van animatie erfgoed. Zij doet onderzoek naar de creatieve praktijk van animatiefilmers in Nederland tijdens het interbellum aan de Universiteit van Utrecht en is docent aan de animatieopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Peters publiceert regelmatig over Nederlandse animatiefilm en over filmmakers Jacques Verbeek en Karin Wiertz.

Jeroen de Vries

Jeroen de Vries is industrieel ontwerper, tentoonstellingsmaker en (oud)-activist. Als vormgever en insider speelde hij een belangrijke rol in de Vietnam-beweging, de studentenprotesten en in de vredesbeweging van de jaren zestig en zeventig. Veel van de projecten waarbij hij betrokken is gaan over de geschiedenis van oorlog en genocide en over actuele vraagstukken als de klimaatcrisis en migratie.

Ellen Smit

Ellen Smit is architectuurhistoricus en sinds 2001 conservator bij Het Nieuwe Instituut. In 2016 deed zij met een beurs van NWO onderzoek naar de rol en betekenis van structuralistische architectuurtekeningen in het ontwerpproces. Zij is projectleider van het onderzoek Invented from Copy, de architectonische reproductie waarin de culturele waarde van de kopie in het ontwerpproces en ontwerpcultuur wordt geëxploreerd.

De inhoud van de avond is mede tot stand gekomen met advies van papierrestaurator Aafke Weller en grafisch ontwerper Ad van der Kouwe. Aafke Weller is werkzaam bij restauratieatelier Hoogduin (Delft) en in die rol betrokken bij Architectuur Dichterbij. Samen met Mette Peters leidt zij sinds 2017 het conserveringsproject ‘Materials in Motion’ dat zich richt op onderzoek en conservering van een grote collectie animatiefilms in de collectie van Eye. Ad van der Kouwe is grafisch ontwerper en medeoprichter van Manifesta – Idee & Ontwerp.