Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

De installatie G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children is geïnspireerd op de korte film AS TOLD TO G/D THYSELF (2019) van het collectief The Ummah Chroma. Deze film ontvouwt zich als een niet-lineaire, kosmische reis tussen jeugd en ouderdom en is opgenomen in Baltimore (VS). Geïnspireerd door de rijke geschiedenis van deze stad, visualiseert The Ummah Chroma verschillende ervaringen die de bloei van de Zwarte cultuur en gemeenschap laten zien; bevrijdende beelden die recht doen aan de overwinningen van de emancipatoire creatieve geest van de regio.

Deze overwinningen hebben echter hun prijs: gesocialiseerd worden als 'anders', respectabiliteitspolitiek (meepraten met de politieke meerderheid als overlevingsmechanisme) en de gewelddadige reactiviteit van witte ‘angst’ maken hier ook deel van uit en zijn bovendien onderdeel van de wereldwijde Zwarte ervaring. Zo ook in Rotterdam - zusterstad van Baltimore – waar meer dan tweederde van de jongeren een migratieachtergrond heeft. De stad kent een meerderheid van minderheden die dagelijks worden geconfronteerd met institutionele witte suprematie, ondersteund door hyperkapitalisme.

If The Walls Could Speak

De korte film If The Walls Could Speak (2020) is gezamenlijk uitgedacht en geproduceerd door een deel van de groep YouthDem die voor deze gelegenheid bijeen is gebracht en begeleid is door Concrete Blossom. Het concept en scenario zijn van Janilda Bartolomeu, oprichter en eigenaar van het filmproductiebedrijf The Creole Lens. In het verlengde van de naam van haar bedrijf heeft ze ook binnen dit project geprobeerd om met haar werk een blik op de werkelijkheid te bieden ‘door een Creoolse lens’. De Caribisch-Franse begrippen créolité en créolisation bieden zo’n lens waardoor wij de snel veranderende manieren kunnen bezien waarop we de wereld om ons heen begrijpen. Het narratief van Janilda’s film voltrekt zich niet volgens een lineaire tijdsopvatting, maar overstijgt de tijd op zo’n manier dat er realiteiten, relaties en posities kunnen ontstaan die de traditionele chronologische logica aan het wankelen brengen. Janilda Bartolomeu schrijft dit gedeeltelijk toe aan het feit dat Creoolse gemeenschappen niet vastzitten in de chronologie van een eenduidige (familie)geschiedenis.

Big Man

De film Big Man (2020) van George is door het andere deel van de YouthDem geregisseerd. Zowel deze als eerdergenoemde film zijn met ondersteuning van het Concrete Blossom team in regie en productie tot stand gekomen. Geïnspireerd door de film AS TOLD TO G/D THYSELF van The Ummah Chroma  maakten de YouthDem met Big Man een vertaalslag naar hun eigen belevingswereld. Elke stap van het maakproces stond in het teken van een ritueel: wassing, de cyclische kracht van de maan, rebirth. Voor George staat deze vraag centraal:

"Wat betekent het om op te groeien en hoe lang duurt dat? Wie maakt je een 'man'?"

Tijdens dit proces kwamen bij de YouthDem ook andere vragen naar boven, bijvoorbeeld over de betekenis van de spirit strategies in hun leven en of je volwassen wordt met of zonder je voorouders. Deze en andere overpeinzingen vormen het narratief van Big Man.

Na de vertoning van de twee films volgt een panelgesprek met de makers, waarin zij meer vertellen over hun inspiratiebronnen en de uitdagingen in de werkwijze gedurende de coronapandemie. Ook komt het collectieve maakproces aan bod en het medium film als vertelvorm. Gyonne Goedhoop zal het gesprek begeleiden.

datum
21/08/2020
tijd
15:30 – 17:30
taal
Nederlands en Engels
 
toegang

Gratis