Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

The Hoodie at home

Nu de tentoonstelling The Hoodie in fysieke vorm tijdelijk gesloten is, staat in deze nieuwsbrief de hoodie op een andere manier centraal: zoals je ‘m thuis, op straat en op de website van Het Nieuwe Instituut terugziet. De sweater-met-capuchon zegt veel over de tijd waarin we leven; er zijn verhalen aan verbonden over sociale ongelijkheid, jongerencultuur, verschillende subculturen, over racisme, privacy en angst – en natuurlijk ook gewoon over stijl. Welke verhalen bevestigt of versterkt het nieuwe coronavirus en welke voegt het eraan toe? Een hoodie biedt bijvoorbeeld extra comfort op de thuiswerkplek, beschut het hoofd tijdens een wandeling buiten en versterkt een gevoel van privacy. Maar waar de hoodie voor de ene drager veiligheid en comfort biedt, krijgt een ander te maken met discriminerende vooroordelen. Die zet de capuchon van de hoodie in het openbaar liever even af. Deze ongelijkheid, die je zou kunnen herleiden tot de vraag wie er ongehinderd één kan dragen, wordt door het nieuwe coronavirus opnieuw manifest: deze geldt feitelijk voor iedere vorm van gezichtsbedekking, zelfs als die uit medisch oogpunt ‘geaccepteerd’ is.

Lees, luister en kijk

Hooded histories

De associaties die de hoodie oproept met kuisheid of bescheidenheid, met sociale status, met genderrollen, culturele uitwisseling en ontwikkelingen in beeldvorming zijn geworteld in een eeuwenlange en wereldwijde geschiedenis. Lees het artikel dat kunsthistoricus Alexandra van Dongen op verzoek van Het Nieuwe Instituut en hoodie-curator Lou Stoppard heeft geschreven.

Arna Mačkić en Ines Cox

Het tentoonstellingsontwerp van Arna Mačkić en de grafische identiteit van Ines Cox weerspiegelen de positieve en negatieve associaties die de hoodie oproept, en spelen met het begrip interieur (de drager) en exterieur (de toeschouwer).

DIY hoodie-print met Farida Sedoc

Beeldend kunstenaar Farida Sedoc heeft een voorliefde voor hoodies en textielbewerking. In de instructievideo die zij speciaal voor The Hoodie heeft gemaakt, transformeert zij haar huis tot tijdelijke textieldrukkerij. Do try this at home! Deel het resultaat via thehoodie@hetnieuweinstituut.nl

Veldonderzoek naar de ‘unisex’ capuchontrui op de vrouwenafdeling

Researcher Chinouk Filique de Miranda onderzoekt de 'genderneutrale' reputatie van de hoodie in de context van het Rotterdamse retaillandschap. Uit haar bevindingen blijkt dat het ‘unisex’ imago dat merken en winkeliers aan het kledingstuk willen meegeven nogal afwijkt van de werkelijkheid.