Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Een wekelijkse nieuwsbrief brengt u gedurende de tijdelijke sluiting van Het Nieuwe Instituut op de hoogte van de online programmering, en biedt een keuze uit onze online content. Deze webpagina is een afgeleide van Nieuwsbrief #9 - 21 mei 2020.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Songs from Another Room: Music Video in Quarantine

Videoclips zijn altijd naast een commercieel instrument ook een grensoverschrijdend medium geweest. Ze leggen dominante verhalen en sociaal-politieke vraagstukken bloot, stellen culturele normen ter discussie en bieden artiesten een veelal experimentele ruimte om alternatieve werkelijkheden te verbeelden. Videoplatforms zorgen ervoor – nu we in tijden van Covid-19 in afzondering en op afstand van elkaar moeten leven – dat we blijvend kunnen samenkomen en live muziekoptredens kunnen bijwonen. En ontwerpers - waaronder muzikanten, filmmakers en vormgevers - gebruiken de audiovisuele omgevingen van videoclips en gestreamde concerten om gevoelens van nabijheid en gemeenschappelijkheid op te roepen; dankzij een gedeelde ervaring van het luisteren naar songs from another room.

Nu Online bij Het Nieuwe Instituut

In de nieuwsbrief worden wekelijks nieuwe programmaonderdelen aangekondigd – deze keer een live radio- en videoprogramma in samenwerking met online radiostation Operator– terwijl tegelijkertijd de rijkdom en blijvende relevantie van het openbaar toegankelijke webarchief van het instituut onder de aandacht wordt gebracht. Dit archief is uitgegroeid tot een meer dan 6.000 pagina’s en 250 ‘webmagazines’ tellende collectie, die wordt gekenmerkt door een maatschappelijk perspectief op vormgeving.


Set Stage Screen: Realities of Postproduction
Installatie

Set Stage Screen: Realities of Postproduction gaat nader in op hoe hedendaagse videocultuur een publieke ruimte vormt voor consumentisme, activisme en emancipatie. Achter de video’s die kijkers via hun schermen bekijken, schuilt een soort parallelle wereld van geconstrueerde ruimtes en een heel eigen materiële realiteit. Die werkelijkheid achter de clip blijft vaak onzichtbaar en ontoegankelijk. Aan de hand van een serie video's, ontwerpen, interviews en essays, biedt de installatie een blik op de technologieën, ontwerpstrategieën en representatievormen in videoclips en live concerten, die worden ingezet om alternatieve werkelijkheden te verbeelden. De installatie is vanaf 1 juni in het echt te zien in Het Nieuwe Instituut (in de volgende editie van de nieuwsbrief ontvangt u informatie over de heropening van de gebouwen van Het Nieuwe Instituut voor publiek.

For the Record: Urban Imaginaries, live radio- en videouitzending met Operator  
Evenement 11 juni 2020

Sommige videoclips maken de dagelijkse werkelijkheid van lokale gemeenschappen zichtbaar en verspreiden de specifieke leefomstandigheden van deze gemeenschappen via online platforms over verschillende werelddelen. In tijden van Covid-19, lockdown en thuisquarantaine draagt de informatie uit videoclips bij aan solidariteit en collectiviteit die (lands)grenzen weet te overstijgen. Dit liveprogramma gaat over de manier waarop lokale omstandigheden van en veranderende opvattingen over de publieke ruimte in videoclips worden weergegeven. Daarnaast wordt ingegaan op hoe fancultuur en online gemeenschappen met de huidige situatie omgaan en welke manieren van videoproductie er mogelijk zijn in een anderhalvemetersamenleving.

Fireworks for Myself: Drake's “Toosie Slide” Music Video and the Politics of Going Viral by Jason King

De videoclip bij Toosie Slide van hiphop-superster Drake is een ruim vijf minuten durende sadboy reflectie op zielloze ruimtes vol pracht en praal maar ontdaan van leven. De video, die op 3 april jl. is uitgebracht, is een omstreden en als provocatief te ervaren statement over de Covid-19-pandemie. In dit essay gaat Jason King in op de manier waarop Drake tijdens een pandemie gebruik maakt van de virale eigenschappen van online video’s ter promotie van zijn muziek en hoe de video problematische klassenverschillen en het verschil tussen binnen- en buitenruimtes in de ervaring van de Zwarte gemeenschap bevestigt.

For the Record essayreeks

In een serie video-essays onderzoeken schrijvers en andere experts videoclips en live-events en hun achterliggende ideologie, genre, technologie en ontwerpgeschiedenis. Met bijdragen van Guus Beumer, Craig Buckley, Rüdiger Campe, Francesco Casetti, Liselotte Doeswijk, Jason King, Momtaza Mehri, Eliza Steinbock en Léa Catherine Szacka.

Video channel: Designing Realities and Digital Diasporas 

De reeks liveprogramma’s in het kader van For the Record zijn gemodelleerd naar een soort openbare opnamestudio. Dit model verbeeldt niet alleen de productie- en postproductietechnieken waar in video gebruik van wordt gemaakt, maar wordt ook ingezet om de gesprekken op te nemen en zelf als een video te kunnen verspreiden. Bekijk nu de nieuwe video’s Designing Realities en K-Pop Fandoms and Digital Diasporas.

Opdrachtgeverschap ten tijde van Covid 19

Het Nieuwe Instituut nodigt wekelijks een ontwerper uit om een webcover voor de website te ontwerpen naar aanleiding van de vraag: Wat houdt je op dit moment bezig? Ontwerper Karl Nawrot: “Dit werk is ontleend aan een korte serie papieren kleiobjecten, getiteld The Inhabitant, waaraan ik sinds december vorig jaar sporadisch heb gewerkt. […] In mijn werk speelt architectuur vaak een belangrijke rol en ik probeer in de loop der jaren de ruimtes die ik bezoek (fysiek of mentaal) bij te houden. Deze ontwerpen kunnen verschillende vormen aannemen zoals tekeningen, schilderijen of zelfs objecten, zoals het project dat ik hier presenteer.”

Aanbevelingen


Op vrijdag 22 mei om 20.00 uur gaat bij Het Nieuwe Instituut The Power of Transparency in première, een serie van veertien video’s van één minuut, gemaakt door kunstenaars die vanwege Covid-19 geïsoleerd zijn in China, Duitsland, Italië en Nederland.

Een beschouwing van in quarantaine verschenen videoclips uit de LA Times

De Instagram-serie 2 Lizards van Meriem Bennani en Orian Barki, een fantasierijke herinterpretatie van New York City ten tijde van Covid-19

Tijdens de lockdown naar de club blijven gaan met Frieze of de Instagrampagina Club Quarantine.

Poppodium Annabel verandert tijdelijk in opnamestudio met green screen, waar lokale artiesten gratis een videoclip kunnen opnemen

Bezoek online de tentoonstelling van Rafaël Roozendaal bij LIMA; beluister zijn podcast en kijk nog eens naar de tentoonstelling over screensavers die hij voor Het Nieuwe Instituut samenstelde.

Kunstenaar Hito Steyerl, die in 2016 de Benno Premsela-lezing verzorgde, grijpt met haar brievenproject Letters against Separation het corona-isolement aan om te werken aan wereldwijde uitwisseling en verbroedering.

Zou AI (met een klein beetje hulp van Willie Wartaal) een Eurovisie-songfestivalnummer kunnen schrijven en er een video bij kunnen maken? Check de clip bij het nummer Abbus!