Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Elke week vraagt Het Nieuwe Instituut een designer een cover voor de website te maken, als antwoord op de vraag: wat houdt jou nu bezig? Deze week: Farida Sedoc.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

HTML 5 Audio player

Wat is het verhaal achter jouw webcoverdesign voor Het Nieuwe Instituut online?

De schets voor deze illustratie, I Want Tell You About Lady, staat al jaren op mijn desktop. Sinds het uitbreken van Covid19 en alle gevolgen van dien heeft het besef van de lockdown, die wij allemaal in verschillende mate hebben ervaren, mij opnieuw verbonden met deze afbeelding. Het sprak tot mijn verbeelding omdat het de eenzaamheid visualiseerde van stil zitten kijken naar een wereld die zich ontwikkelt op een manier die nieuw is voor ons allen. De originele schets was zwartwit, de kleuren heb ik er in deze periode aan toegevoegd terwijl ik luisterdenaar de muziek van Fela Kuti (15 oktober 1938 - 2 augustus 1997, Nigeria). Als zoon van een vrouwenrechtenactivist werd hij naar Londen gestuurd om medicijnen te studeren, maar in plaats daarvan besloot hij muziek te gaan studeren, waarbij de trompet zijn favoriete instrument was. Hij groeide uit tot iconisch multi-instrumentalist, componist, jazz-muzikant en pionier van het Afrobeat genre. En, niet geheel onbelangrijk gezien zijn grote populariteit, tot mensenrechtenactivist. Dit gegeven en de duur van zijn nummers geeft zijn werk een gelaagdheid en helende kracht in complexe tijden.

Hoe verhoudt dit werk zich tot de rest van jouw werk?

De titel verwijst naar Lady, een nummer van de LP Shakara uit 1972. Het lied kan klinken als een veroordeling van de bevrijding van vrouwen uit traditionele rollen. Maar ook als een lied over de kracht van vrouwen om zichzelf te definiëren. Dit is iets dat mij als vrouw persoonlijk bezighoudt en dat ik continu onderzoek. Concreet in de vorm van mijn meest recente zine- It’s Funny How Money Change A Situation, daarin kijk ik hoe verschillende archetype vrouwen kunnen bestaan in Hip Hop muziek en hoe intersectionaliteit een rol speelt. Ik duik in de Hip Hop cultuur als muziekstijl, maatschappijkritiek en economische invloed, met speciale aandacht voor de vrouwenstemmen in het genre vanaf de jaren 80 tot nu. In dit Afrikaanse feministische volkslied komt dezelfde thematiek samen: genderpolitiek en de kruispunten van etniciteit, moderniteit, klasse en traditie.

Heeft de coronaviruspandemie de manier waarop jij werkt veranderd?

Doordat ik weinig tot geen afspraken buiten de deur heb en het forenzen ernstig is verminderd heeft dit wel invloed op de manier waarop ik werk ja. Hoe? Misschien dat ik sneller werk nu. Iedereen lijkt nu anders te moeten leren werken, omdat we rekening moeten houden met een onzichtbare vijand die elk moment voor een "lockdown" kan zorgen. Werk gaat nu gepaard met bestaansonzekerheid en de gevolgen daarvan. Dit maakt het allemaal zo spannend dat ik veel anticipeer op wat kan komen en tegelijkertijd doe ik wat er van me wordt gevraagd, zonder te vergeten wat ik zelf wil!

Farida Sedoc is een beeldend kunstenaar gevestigd in Amsterdam. Ze werkt met verschillende media zoals zeefdruk, grafisch ontwerp, patchwork, mode en textiel om meerlagige verhalen en site-specific werken te creëren. Haar werk is nauw verbonden met de ideologie van straatcultuur, waar de stad en haar inwoners elkaar ontmoeten en identiteit voortdurend wordt bevraagd. Ze onderzoekt de hedendaagse culturele identiteit en de invloed van monetair beleid, erfgoed en politiek op de toekomst van het globalisme.