Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Elke week vraagt Het Nieuwe Instituut een designer een cover voor de website te maken, als antwoord op de vraag: wat houdt jou nu bezig? Deze week: The Rodina (Tereza en Vit Ruller).

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

HTML 5 Audio player

Wat is het verhaal achter jullie webcoverdesign voor Het Nieuwe Instituut online?

We denken na over mogelijkheden lichamen te ontwerpen in de virtuele ruimte en over de vergankelijkheid die daarmee verbonden is. Wat betekent tijd voor computers, voor het creëren van 3D-taferelen, voor de communicatie tussen server en browser, voor het exposeren in virtuele ruimtes, voor jou als mens of als niet meer helemaal menselijk wezen (nu je de hele week voor een scherm zit), voor bloemen en bomen die steeds meer gaan lijden onder de extreem droge lente? We komen veel van deze onderwerpen tegen door digitale projecten waar we nu aan werken. Voor onze webcover voor Het Nieuwe Instituut- hebben we ons specifiek verdiept in de beelden die verscholen liggen achter wat voor de mens zichtbaar en waarneembaar is.

Om een virtuele omgeving te laten zien, moet de 3D-software texturen voorbereiden (beelden die op 3D-objecten geprojecteerd worden). Zulke beelden worden alleen gemaakt voor de communicatie van machine tot machine, en zijn verborgen voor het menselijk oog. Deze cover laat de berekeningen van de licht- en kleurtekeningen van de online expositie Technologies of The Sacred zien. Je ziet hoe de software de oppervlakte van muren in een expositieruimte ontleedt en in beelden omzet. Quotes van filosofen als de Slovaakse Lukáš Likavčan, de Italiaanse Federico Campagna en de Amerikaanse socioloog en theoreticus Benjamin H. Bratton zijn op het plafond gekrabbeld alsof het de magische formules van tovenaars of symbolen van hekserij zijn. Wij vonden het een spannende ontdekking dat veel van deze ‘magisch’ gevormde technische beelden uitsluitend voor de machine-‘gaze’ zijn gemaakt. We zijn gefascineerd door hoe machines de kunstruimte zien.

Hoe verhoudt dit werk zich tot de rest van jullie werk?

Dit werk is een uitbreiding van het onderzoek dat we doen naar prestaties en ‘performativiteit’ in design. Hoe bouwen we aan een gevoel van nabijheid en gemeenschapszin met digitale platformen? We ervaren elkaars aanwezigheid met behulp van digitale infrastructuren als softwaretools, internetservices, mobiele telefoons et cetera. Wij willen kijken hoe we, in de huidige context, een gevoel van nabijheid kunnen ervaren en creëren. Hoe zorg je ervoor dat iets een gedeelde ervaring wordt? Welke rituelen en protocollen moet je inzetten als onderdeel van dit proces? En tot slot, welke rol heeft beeld hierbij?

Heeft de coronaviruspandemie de manier waarop jullie werken veranderd?

Jazeker, al onze activiteiten en projecten vinden nu online plaats. Momenteel helpen we verschillende culturele instituten met het omzetten van hun reguliere programma’s naar een digitaal aanbod. Dit doen we door te experimenteren met en het ontwikkelen van verschillende virtuele ruimtes, zoals een meeslepend club-event, een custom-made chat-interface, digitale speelplaats, educatieplatform of website voor live interactieve programma’s. We merken dat we ook willen kijken naar manieren om de digitale en de fysieke wereld beter op elkaar aan te laten sluiten. Het is niet onze intentie alleen te focussen op de online omgeving. We willen niet aan de realiteit van wat er gaande is ontsnappen – politiek, economisch en sociaal gezien – maar we willen juist de rol van kritische kunstenaars hebben, de verrotte taal van het kapitalisme ondermijnen en ons toe-eigenen, alternatieven ontwerpen en dromen voorstellen.

The Rodina (Tereza and Vit Ruller) beschrijft zichzelf als “een post-kritische designstudio met een experimentele praktijk gedompeld in strategieën van performance art, play en subversie. Zowel bij werk in opdracht als in vrij werk, activeert en herschept The Rodina een scala aan gelaagde betekenissen aan design en bedenkt manieren waarbij ervaringen, kennis en relaties geproduceerd en bewaard worden.” In hun werk onderzoeken Tereza en Vit vaak de ruimtelijke en interactieve mogelijkheden van virtuele omgevingen, met nieuwe ideeën en esthetiek. Cultuur en technologie zijn daarbij leidend. De studio werkt grotendeels voor culturele opdrachtgevers als Harvard GSD (Verenigde Staten), Front International (Verenigde Staten), Sonic Acts Foundation (Nederland) en Hyundai Card Library Seoul (Zuid-Korea). Tereza geeft les aan Design Academy Eindhoven (Society & Change). Vit en Tereza exposeren samen en geven samen internationaal lezingen, waaronder aan instituten als CalArts (Verenigde Staten), Cooper Union (Verenigde Staten) en de Zürcher Hochschule der Künste (Zwitserland).