Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

The Hoodie and its Legacy

Op zondag 31 mei 2020 gaat curator Lou Stoppard van de hoodietentoonstelling bij Het Nieuwe Instituut onder begeleiding van Cye Wong Loi-Sing van Brand New Guys en Malique Mohamud van Concrete Blossom in gesprek met modeonderzoeker Chinouk Filique de Miranda en Timothy Sabajo van streetwearwinkel en -merk Patta. Samen staan ze stil bij de legacy van de hoodie. Ze bespreken onder meer de rijke geschiedenis van een kledingstuk dat van sport- en werkkleding dankzij de inzet van unieke artiesten en ontwerpers via verschillende subculturen in de haute couture beland is - en nog dagelijks van nieuwe betekenissen wordt voorzien.

"Hiphop ontstond vanuit crisis. In die zeitgeist omarmen we kansen die in de huidige uitdagingen schuilen en blessen we de airwaves met een online televised saga. Om de legacy van The Hoodie in het hier en nu te plaatsen, presenteren Concrete Blossom en Brand New Guys een drievoudige saga."

Aansluitend is er voor een beperkt aantal belangstellenden uit Rotterdam gelegenheid om met gepaste maatregelen in een fysieke hang-out aan het Middellandplein hun eigen hoodies te zeefdrukken. Aan het begin van een geleidelijke terugkeer naar de stad kan de hoodie eindelijk weer fysiek naar the Hood.

  • 12:00-12:30 inloop (bekijk onder begeleiding van een playlist samengesteld door dj Mo Jakob een slideshow met kenmerkende hoodiebeelden)
  • 12:30-14:00 Virtueel rondetafelgesprek The Hoodie and its Legacy  dat te volgen is via Het Nieuwe Instituut Online, maar live wordt gevoerd vanuit 'de Buurt' in Londen, Amsterdam en Rotterdam [voertaal Engels en Nederlands]
  • 14:00-17:00: Bring You Own Merch (BYOM) Screenprinting Hangout aan het Middellandplein, Rotterdam met muziek van dj Kofi P. The Unknown

 

 

Husslin' 101

Op maandag 1 juni host YouthDem Quinten 'Quinna' Tilburg in een virtuele hangout een gesprek met streetwear- en tegencultuurexperts Jordan Soediono (medeoprichter en ontwerper SUMIBU), medeoprichter en creatief directeur Abderrahmane Trabsini van Daily Paper en medeoprichter Richard Lopes Mendes van Clan de Banlieue. Hoe zijn zij hun succesvolle brands begonnen, hoe verhoudt hun ondernemerschap zich tot dat van succesvolle hiphop- en streetwearentrepreneurs uit de jaren '80, '90 en '00 en - belangrijker nog - hoe zien ze de toekomst op dit gebied?

  • 19:00-19:30 inloop (bekijk onder begeleiding van een playlist samengesteld door dj Mo Jakob een slideshow met kenmerkende hoodiebeelden)
  • 19:30-21:00 Quinten Tilburg & friends live vanuit een virtuele hangout: Husslin' 101

Quinna was ook een van de jongeren die in de videoreeks The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] onder meer vertelde hoe hij de toekomst van fashion voor zich ziet. 

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

datum
31/05/2020
01/06/2020
tijd
12:00 – 17:00
19:00 – 21:00
taal
Nederlands en Engels
 
locatie

Het Nieuwe Instituut Online en het Middellandplein in Rotterdam

toegang

Gratis

The Hoodie, The Hoodie Unravelled, The Hoodie – Living Apart Together in quarantaine: wat was dat ook alweer, die Hoodie?

Uit een samenvatting van de aanloop naar dit slotevent in Concrete Blossoms eigen Public Service Announcement: "Op basis van de centrale vraag hoe, waar en door wie de cool van de hoodie ontstaat, ontrafelen we het kledingstuk in het hier en nu. Drie jonge makers, a.k.a. de YouthDem, gingen aan de slag met die vraag. Het doel was en blijft: meer bewustzijn creëren in de Culture over de relatie tussen place en cultuur. De Hoodie komt immers van de straat en daar komt die ekte ekte flyness die 'luxe' modehuizen en musea tegenwoordig claimen vandaan. In december 2019 begonnen we THU met een masterclass in de ruïnes van legendary barbershop Chic aan de Middellandstraat in Rotterdam. Daar spraken we onder andere Abderrahmane Trabsini over grassrootsmentaliteit en de stormachtige claim to fame van het modelabel Daily Paper. Een maand later opende Sheray of Light (YouthDem) haar eerste solo-expo waarin ze een kijk gaf in haar leefwereld als jonge Rotterdamse maker. En net toen wij ons klaar maakten voor het tweede event met Quinten Tilburg (YouthDem), werd de wereld geconfronteerd met de uitbraak van COVID-19. Ellenlange rijen voor de coffeeshop, Little Richard dead, alles on hold. Shiiiiiit! We gingen door op anderhalve meter afstand en schoten de shorts The Hoodie – Living Apart Together met jonge Rotterdammers en spraken met ze over social distancing en nabije toekomstdromen."

Concrete Blossom

Concrete Blossom is een zelfverklaard Zwitsers zakmes; het is een Rotterdams design- en mediacollectief, dat in verschillende situaties onder meer als ontwerpstudio, uitgeverij en cultureel platform opereert. Het collectief navigeert met een nieuwsgierige, creatieve en ontwerpende blik door de stad, voortdurend “op zoek naar manieren om shit doper te maken”. In hun projecten onderzoeken de leden van Concrete Blossom wat hedendaagse grootstedelijkheid inhoudt, met een nadruk op de wisselwerking tussen hiphop, diasporische culturen, straatcultuur en het digitale domein. In dialoog met gelijkgestemde partijen, die kunnen variëren van andere grassroots-initiatieven tot aan instellingen uit de gevestigde orde, streeft Concrete Blossom naar een veelzijdig en inclusief cultureel aanbod in Rotterdam (en de rest van de wereld). Onderweg naar zo’n cultuurbestel dat (beter) meebeweegt op de ritmes en dynamiek van de stad en al haar inwoners, kondigde Concrete Blossom in het najaar van 2019 een langlopende samenwerking met Het Nieuwe Instituut aan. In het kader van die samenwerking ‘ontregelt’ Concrete Blossom het instituut in eerste instantie het meest zichtbaar in de programmering die ontwikkeld wordt rond The Hoodie en G/D THYSELF.