Het Nieuwe Instituut Online

For the Record

For the Record is een langlopend onderzoek van Het Nieuwe Instituut naar hoe de hedendaagse muziekvideocultuur functioneert als een publieke ruimte voor consumentisme, activisme en emancipatie, door realiteiten bloot te leggen en alternatieven te verbeelden. Om dit te doen documenteert en reflecteert het project op de technologieën, ruimtelijke vormgeving en vormen van representatie die worden ingezet in muziekvideo en live-evenementen, waarbij publieke programma’s, videoproductie en tools voor publicatie en annotatie als belangrijkste methodologie worden gebruikt. Het project houdt zich bezig met zowel lokale als globale kwesties en dimensies in de muziekvideocultuur, en betrekt daarbij een breed netwerk van decor- en podiumontwerpers, architecten, kunstenaars, filmmakers, muzikanten, choreografen, mediaproducenten, cultuurcritici, festivals en instellingen.

Rewire - (Re)setting

Rewire is een jaarlijks internationaal festival voor avontuurlijke/experimentele muziek. De rode draad in het programma van Rewire 2021 is het begrip (Re)setting, waarbij processen van voortdurende verandering en aanpassing worden onderzocht in relatie tot geluid, akoestiek en de omgeving. In een steeds meer beladen mondiale context zoekt (Re)setting een moment om stil te staan en ons te heroriënteren. Hoe kan een festival nog betekenisvol zijn in tijden van grootschalig isolement in een industrie die gevoed wordt door levendigheid en nabijheid? Het thema plooit zich in onze huidige context van de pandemie en hoe die alle aspecten van ons leven heeft beïnvloed, van onze gezondheid tot ons vermogen om te creëren en ons met elkaar te verbinden. Met (Re)setting biedt Rewire een platform voor componisten, kunstenaars en denkers die betrokken zijn met world-building. Zij reflecteren op dit nieuwe tijdperk van fysieke afstand, onzekerheid en eenzaamheid en laten ons tegelijkertijd de mogelijkheden zien die hieruit voortkomen.

Archivo Auxiliar

Archivo Auxiliar is een collectief uit Mexico City dat een digitaal archief ontwikkelt dat de geschiedenis van elektronische muziek en de sociale productie ervan in een regionale context documenteert. Ze zijn een team van vijf - Frankie, is vertaler en DJ, Ramon werkt in marketing en is een producer, en Gabo is een muzikant en DJ, en samen produceren ze een invloedrijke rondtrekkende rave in Mexico-Stad, genaamd EXT. Alicja heeft een Master in Architectuur, en is een amateur expert op het gebied van elektronische muziek. Ayesha heeft antropologie gestudeerd, heeft een Master in Architectuur, en werkt in toegepast architectonisch onderzoek. Hun diversiteit, die zich uitstrekt over beroepen en achtergronden, draagt bij tot gevarieerde perspectieven en vaardigheden. Zij zijn van mening dat het verheffen van een regionale geschiedenis kracht geeft en dat het van cruciaal belang is om veranderingen en kansen te begrijpen die zich voordoen in een covid-19 context. 

In 2021 startte AAUX een nieuw project genaamd Cyberstreams met de steun van de For the Record research residency van Het Nieuwe Instituut en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Cyberstreams onderzoekt ruimtelijke, sociale en geluidsproductie in streaming evenementen in de covid-19 beperkte wereld. Live-evenementen zijn vertaald naar cyberstreams, waardoor wat ooit collectieve evenementen waren, wordt begrensd door het frame van schermen en camera’s. Van video-livestreams tot VR-events - cyberstreams hebben nieuwe arena’s gecreëerd voor design, identiteitspresentatie en consumptie. Aan de hand van casestudy’s en interviews hopen ze inzicht te krijgen in enkele van deze nieuwe typologieën en experimentele performativiteiten.

Jason King

Jason King is de voorzitter van het Clive Davis Institute of Recorded Music van de New York University. Jason is muzikant, DJ, performer, producer, songwriter, geleerde, curator, journalist en een veel gepubliceerd wetenschapper, die schrijft over de culturele politiek van artiesten als Beyonce, Drake, Roberta Flack en Luther Vandross. Hij levert regelmatig bijdragen aan publicaties als Pitchfork, Slate, Los Angeles Times, en NPR Music; en hij is de auteur van The Michael Jackson Treasures biografie, een Barnes and Noble ‘exclusive’. Jason heeft televisie-, video- en radioseries gehost en geproduceerd, evenals podcasts, voor mediaplatforms als NPR Music en CNN: aan deze series hebben artiesten als Dua Lipa, Alicia Keys, Moses Sumney, en Miguel deelgenomen. Jason is getuige-deskundige geweest in spraakmakende rechtszaken voor Drake, Katy Perry, Jay Z, Timbaland, Lady Gaga, en Madonna.

GLOR1A and Alpha Rats

De Britse multidisciplinaire artiest GLOR1A maakt zinderende experimentele R&B muziek die geworteld is in concepten van Afrofuturisme en de transformerende kracht van technologie. Voor Rewire 2021 werkt ze samen met de Japanse VR-ontwikkelaar en beeldend kunstenaar Alpha Rats aan SWARM, een interactief prototype van een game waarin digitale kunst en live performance samensmelten. SWARM, gebaseerd op mythologie, voorouderlijke kunst en het ‘female utopia’, speelt zich af diep in de onderwereld en moedigt het publiek aan om samen de omgeving van het spel te verkennen en unieke live performances te ontsluiten in een fascinerende geluid-reactieve reis.

Volumetric Performance Toolbox

Volumetric Performance Toolbox (VPT) is een samenwerking tussen podiumkunstenaar Valencia James, digitaal ervarings creator Sorob Louie en ruimtelijk interactielab Glowbox. VPT ziet live online 3D dansvoorstellingen als een nieuwe manier voor kunstenaars om te creëren en op te treden vanuit hun eigen leefruimte en voor het publiek om gezamenlijk kunst te ervaren met minimale apparatuur, in deze tijd van pandemie. Geleid door de gedeelde waarden van bevrijding voor iedereen die is benadeeld en/of uitgesloten door de media en verschillende systemen van onderdrukking, maakt VPT opkomende technologie toegankelijk voor kunstenaars om zowel hun talent te versterken als te ondersteunen. Dit project is mogelijk gemaakt door de genereuze steun van Rapid Response for a Better Digital Future Fellowship programma.