Het Nieuwe Instituut Online

Als onderdeel van de samenwerking tussen Concrete Blossom en Het Nieuwe Instituut produceert Concrete Blossom een serie video-essays en podcasts over taal, beeld en ruimte in de hiphopcultuur. In deze editie zit aan tafel: Soortkill. Met Malique Mohamud praat hij over het ontstaan, de ontwikkeling en de noodzaak van straattaal.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Concrete Blossom onderzoekt de totstandkoming, ontwikkeling en perceptie van straattaal. Samen met schrijver Soortkill kijken ze naar de mogelijkheden die straattaal kan bieden. Straattaal wordt vooralsnog beschouwd als een taal die vooral voorkomt in multiculturele volkswijken en gebruikt wordt door verschillende generaties jongeren. Maar in de 21ste eeuw is meertaligheid de norm en het leren van verschillende talen een voordeel, waardoor de kwestie ter sprake komt: wat als wij straattaal echt serieus zouden nemen?

Soortkill

Soortkill is een schrijver uit Smibsaland, oftwel de Amsterdamse Bijlmer. Hij is medeoprichter van SMIB, een multidisciplinar kunstcollectief uit de Bijlmer. Begonnen als een platform waar zelfgemaakte muzikale producties uitgebracht werden, omvat SMIB inmiddels de kledinglijn SUMIBU, mediaplatform/uitgeverij Smibanese University, een eigen festival en een eigen winkel, Zeedijk 60, in samenwerking met Bonnesuits en The New Originals.

Concrete Blossom x Het Nieuwe Instituut

De reeks video-essays en podcastafleveringen is een samenwerking tussen Concrete Blossom en Het Nieuwe Instituut en zijn onderdeel van de podcastserie Life at The Niteshop van Concrete Blossom. De podcast-uitzendingen worden opgenomen in The Niteshop: kenniscentrum voor urban culture.

Life at The Niteshop

Wie de hiphopcultuur kent, weet dat het een wereld is waarin alles wat los en vast zit wordt geremixt. Beeld, taal en ruimtes veranderen in bouwstenen die gebruikt worden om nieuwe werelden te creëren. Sinds het ontstaan van hiphop in de jaren 70 en 80, is het in de handen van verschillende generaties jongeren omgevormd tot een instrument voor sociaal culturele alchemie. Hiphop staat voor het vermogen om een wereld die niet door of voor hen is ingericht tot verandering te dwingen. Denk aan mode en media en andere domeinen die zouden kunnen volgen. Tijdens Life at The Niteshop wordt onderzocht hoe exponenten van Urban Culture oftewel The Culture vanuit een underdogpositie nieuwe talen en kennis kan produceren die de potentie hebben de samenleving te veranderen.